Warto przeczytać:

Zachowania autoagresywne u dzieci ze spektrum autyzmu – perspektywa integracji sensorycznej.


Integracja sensoryczna to proces organizujący docierające do mózgu informacje płynące z ciała i środowiska. W procesie tym mózg rozpoznaje, segreguje, rejestruje, interpretuje i łączy te informacje tak, by mogły być użyte w reakcji na wymagania płynące   z otoczenia w celowym działaniu.Nazywamy to prawidłową i adekwatną reakcją adaptacyjną. Właśnie o tę…


czytaj dalej

Dlaczego podskakuję?


Co myśli i czuje Autystyk? Jak odbiera świat? Czy można się z nim porozumieć? 

Cudowna książka, napisana przez 13-letniego chłopca z autyzmem. Książka napisana w konwencji udzielania odpowiedzi na pytania. Pytania, które nurtują osoby neurotypowe (NT), które mają styczność z osobami z ASD (czy jest ktoś, kto nie słyszał jeszcze…


Dziwne, niepokojące zachowania...


„Dziwne, niepokojące zachowanie dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu  z perspektywy zaburzeń przetwarzania sensorycznego (SPD)”.

 

Przetwarzanie sensoryczne (sensory processing) oznacza sposób, w jaki układ nerwowy odbiera informację pochodzące ze zmysłów i zmienia je w reakcję organizmu (reakcja adaptacyjna – już znamy te pojęcie). O zaburzeniach przetwarzania sensorycznego (sensory processing…


Zanim rozpoczniesz pracę z uczniem z ASD pamiętaj!


„Co jest najważniejsze w ASD z punktu widzenia edukacji przedszkolnej i szkolnej?”

 

Uczeń ze spektrum autyzmu w przedszkolu lub szkole ogólnodostępnej to prawdziwe wyzwanie dla nauczycieli, specjalistów oraz innych uczniów, którzy współtowarzyszą mu  w procesie edukacji. To również wyzwanie dla Rodziców, dla których etap szkolny jest sporym stresem, a…


Warto przeczytać !


Co warto przeczytać w jesienne wieczory…..?

 

Generalnie warto w ogóle czytać…czytać, czytać i jeszcze raz czytać. Oczywiście to co nas relaksuje, sprawia przyjemność, pozwala zapomnieć o zwyczajnej prozie życia. Każdy zapewne sięga po literaturę, która jest mu bliska i zmusza do refleksji. Zachęcam (szczególnie nauczycieli), aby bardzo często sięgali…


Spotkanie grupy wsparcia dla Rodziców.


Serdecznie zapraszam na spotkanie grupy wsparcia dla Rodziców, które odbędzie się 24 października (środa) o godzinie 17.00 w Szkole Podstawowej nr 11 w Kędzierzynie-Koźlu.

Temat spotkania: „Dziecko/uczeń ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej. Problemy, wyzwania, perspektywy…”

Liczę na Państwa przybycie.

Serdecznie pozdrawiam. Łukasz Gajewski.


Dziwne, niepokojące zachowania... część II


„Dziwne, niepokojące zachowanie dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu  z perspektywy zaburzeń przetwarzania sensorycznego (SPD) cz II”.

 

W tym wpisie chciałbym przedstawić kolejne zachowania dzieci i młodzieży z ASD, które mogą leżeć u podłoża zaburzeń przetwarzania sensorycznego. Owe zachowania nie muszą dotykać tylko dzieci ze spektrum autyzmu. Każde dziecko,…


Bardzo ważna konferencja w Kędzierzynie!


Szanowni Państwo,

Serdecznie zapraszam na bezpłatną konferencję dla Rodziców, która odbędzie się 14 listopada bieżącego roku o godzinie 17.00 w Publicznym Integracyjnym Przedszkolu  nr 11 w Kędzierzynie-Koźlu na ulicy M. Reja 14.

Temat konferencji: "Zaburzenia przetwarzania sensorycznego u dzieci w wieku przedszkolnym".

Nieprawidłowy odiór bodźców sensorycznych przez system nerwowy u dzieci…


Warto przeczytać !


W cyklu „Warto przeczytać” polecam wszystkim zainteresowanym tematyką spektrum autyzmu książkę Jennifer Cook O’Toole pt. „Sekretna księga asperdzieciaka. Poradnik dla dzieci i młodzieży z zespołem Aspergera”.  Autorka tej pozycji jest matką trójki dzieci z zespołem Aspergera, której mąż i ona sama również są nieneurotypowi.

Książka napisana jest w formie niejako…


Kilka wskazówek i refleksji dla nauczycieli/terapeutów osób z ASD.


Po dłuższej przerwie chciałbym ponownie podzielić się z Państwem kilkoma propozycjami i refleksami dotyczącymi pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu.  Owe refleksję są wynikiem moje wieloletniej obserwacji dzieci z ASD w przedszkolu i szkole, a przede wszystkim obserwacji zachowań nauczycieli, którzy nie zawsze rozumieją reakcje uczniów autystycznych, często niestety źle…


Wspieranie rozwoju psychoseksualnego osób z ASD.


Szanowni Państwo, Drodzy Rodzice.

Kolejny mój wpis będzie dotyczył bardzo ważnej i niestety przemilczanej kwestii, z reguły nierealizowanej podczas indywidualnych zajęć rewalidacyjnych, a mianowicie edukacji seksualnej lub bardziej edukacji psychoseksualnej uczniów ze spektrum autyzmu.  Od razu pragnę zaznaczyć, iż nie jestem edukatorem seksualnym i nie prowadzę zajęć „wychowania do życia…